May 19, 2020

Gästinlägg: Coworking spaces

I detta gästinlägg berättar Adam Schlyter på Convendum om fördelarna med coworking spaces och hur man väljer ett så kostnadseffektiv kontorslösning som möjligt.

Efterfrågan på Coworking spaces ökar hela tiden. En stor anledning till det är att många företag och dess medarbetare ser förändrade behov i sättet de arbetar. Dels är det, vilket kan ses som det mest självklara, att det ska ligga i ett centralt läge med bra kommunikationer men även möjligheten att expandera sin verksamhet smidigt utan att behöva leta helt nya lokaler. Som ett mindre företag med bara ett fåtal anställda är fördelen med att sitta på ett Coworking space just det att ha möjligheten att öka på medlemskap och kontorsrum allt eftersom företaget växer alternativt dra ner på medlemskap och rum för att göra det enklare att vara mer kostnadseffektiv då man inte behöver binda upp sig på en kostnad i flera år.

"Behovet av att kunna skala upp verksamheten måste finnas, likväl som behovet av att skala ner den i sämre tider. Ingen vet exakt hur verksamheten kommer att se ut om fem år, vilket medför stora risker när man binder upp kostnader. En verksamhet är dynamisk och bolag växer och krymper." – CMO, Paul Linderoth

En ytterligare anledning till att efterfrågan på Coworking spaces ökar är att fler och fler arbetar mer digitalt och inte behöver sitta på samma plats varje dag utan kan sätta sig och arbeta var som helst där det är möjligt att koppla upp sig till internet. CONVENDUM är Stockholms största aktör inom Coworking med 30 000 kvm+ samt ytterligare 5000 kvm+ i Göteborg och med ett medlemskap hos CONVENDUM har du möjligheten att nyttja alla Coworking spaces i Stockholm dygnet runt samt även vårt Coworking space i Göteborg. CONVENDUM finns även utanför Sveriges gränser med sin första internationella etablering i Mallorca och därefter kommande etableringar, främst i Tyskland. Givetvis får alla medlemmar även tillgång till dessa Coworking Spaces.

För ett mindre bolag kan det vara essentiellt att expandera sin verksamhet och möjligheten till spontana möten och nätverkande är därför otroligt viktigt. Fokus ska ligga på företags kärnverksamhet och tid och energi ska inte slösas på kringtjänster kopplat till kontoret som till exempel städ, IT, reception, möblemang, köksutrustning och andra dagliga moment kopplat till kontoret.

"Vi ser en intressant utveckling på marknaden just nu, där flera stora bolag, inte bara små och medelstora, har börjat efterfråga den här typen av flexibla lösningar också." – CMO, Paul Linderoth

Om CONVENDUM CONVENDUM etablerar moderna och efterfrågade Coworking spaces och Living i centrala affärsdistrikt. Vi erbjuder premiumkontor i kombination med aktivitetsbaserade öppna coworkingytor, lounge, konferenscenter, restaurang, café, gym, musikstudios och showrooms.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, marknadsföra oss bättre och förenkla vår tjänst. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder i våra Integritetspolicy.