2 september 2020

5 tips för hemmakontoret

För den som är van vid kontorslandskap och kafferumsbabbel är hemmakontoret en stor omställning. Visst är det skönt att slippa rusningstrafik och matlådor, men de vardagliga rutinerna gav också dagen struktur som nu saknas.

Det finns tecken på att de som arbetar hemifrån mår bättre som följd av ett flexiblare schema. Statistik från Miro, ett av de många SaaS-företag som räddat företagens produktivitet under pandemin, visar att distansarbete kan sänka graden av stress och utbrändhet hos anställda.

Skatteavdrag för hemmakontor

När hemmet blir arbetsplats kan det kännas surt att betala hyran för det oanvända kontoret. Omställningen har dock några fördelar, skattemässigt.

Används en del av bostaden som kontor, kan motsvarande procent av hyran eller avgiften dras av.det finns även en möjlighet att företaget kan hyra en del av bostaden som kontor och därmed betala en del av kostnaden.

Läs mer om de exakta villkoren och hur du går tillväga på Företagande.se. Vissa av fördelarna går att nyttja i deklarationen och andra kan användas löpande.

Fortsätt med morgonrutinen

Hur skönt det än är att kunna jobba i pyjamas blir resultaten ofta lidande. Vi fokuserar bättre när vi gjort oss iordning för jobb.

Även om allt arbete sker individuellt i soffan är det fortfarande viktigt att hålla den vanliga morgonrutinen. Gå upp en rimlig tid, ät frukost, duscha, stryk skjortan och gör allt annat du skulle göra inför en dag på kontoret.

På så sätt behöver du heller inte behöva hitta på en ursäkt för att komma ur det oväntade videosamtalet.

Använd en specifik arbetsplats

Privatlivet och arbetslivets smälter lätt samman när de spenderas på samma plats. Produktivitet hänger dock ofta på att de skiljs åt.

Det finns många psykologiska fördelar med att ha en specifik arbetsplats. En av dem är att hjärnan mår bra av en rutin.

För den som pendlar till jobbet innebär halvtimmen på bussen att hjärnan gör sig redo och ställer in sig på jobb. Genom att komma fram till arbetsplatsen även hemma ställer du in hjärnan på produktivitet.

Håll dig organiserad

Barnens veckobrev kan blandas med de viktiga dokumenten från Skatteverket, väl? Båda är ju saker som ska ses över senare.

Nja, de är bättre att hålla separata. Det gäller med det mesta för hemmakontoret. Organisera din arbetsplats, om det så är datorns skrivbord eller matbordet.

Det är viktigt att du har rent omkring dig och saker på rätt ställe. I en undersökning nämnd i Forbes svarar 77% att allmänt stök sabbar deras produktivitet. Hälften av de svarande sa även att en stökig arbetsplats drar ner både humör och motivation.

Plocka undan de viktiga dokumenten och lägg dem i rätt mapp; du kommer att tacka dig själv när de väl behövs.

Använd friskvårdsbidraget för digital motion

Den sociala distanseringen har inneburit att många avstår från att gå till gym. Hjärnan behöver motion för att fungera, och det är lätt att känna sig trött och ofokuserad när all tid spenderas stillasittande.

Lyckligtvis finns det gott om digitala ersättningar för gym. Skatteverket beslutade i början på juli att friskvårdsbidraget även ska kunna ersätta träningsprogram från appar och online.

Det är dock enbart programmen som ersätts, och inte utrustningen som krävs. Exempelvis skulle ett styrketräningspass i en app kunna gälla, men inte vikterna som ska lyftas.

Känner du dig extra motiverad när du jobbar hemifrån?

Kanske är det i så fall dags att göra nästa satsning. Vi kan hjälpa dig med finansieringen.

Hör av dig på info@mynt.se eller 010 198 0300 så snackar vi om vad Mynt kan göra för dig och ditt företag.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, marknadsföra oss bättre och förenkla vår tjänst. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder i våra Integritetspolicy.