6 augusti 2020

Där spenderar svenskarna semesterpengarna

Inställda flyg och uteblivna utlandsvistelser. I år tvingas svenskarna stanna hemma under semestern, och det har lett till nya sätt att spendera semesterpengarna.

Klarna släppte nyligen statistik som visar att internethandeln slår rekord. Det till trots att många fysiska butiker har haft det kämpigt. Den ovanliga sommaren har lett till förändrade shoppingvanor, både för vad som konsumeras och vem som konsumerar det.

Tar tiden att rusta hemmet

Mycket tyder på att den så kallade “hemestern” har fått oss att se utvecklingspotential hemma. Många företag som säljer färg, verktyg och hushållsapparater har haft en extra stor tillväxt sedan pandemin startade. Ett av de företag som känt av förändringen är Byggmax. De rapporterade att de gjort sitt bästa kvartal någonsin under Q2 2020, där mycket av äran går till nya investeringar i e-handeln. “Som vanligt under semestertider är det många som drar igång fixarprojekt, vilket innefattar alltifrån mindre projekt till ommålning av huset eller till altanbyggen” kommenterar Emilie Arvidsson till Klarna.
Arvidsson är digitalt ansvarig Bolist och Järnia har också känt av stora ökningar. Enligt henne ökade försäljningen på Bolist.se med 200 procent under maj månad.

Allt fler äldre upptäcker näthandeln

Rekommendationer kring social distans tycks även ha drivit äldre målgrupper till att göra inköp på nätet. Det har varit en stigande trend de senaste fem åren, och nu har åldersgruppen 56+ för första gången stått för drygt 25 procent av internethandeln. “Vi ser en tydlig trend överlag med att äldre åldersgrupper står för en allt större del av köpen på nätet, och det gäller även hem och trädgårdsprodukter” kommenterar Viveka Söderbäck från Klarna.

Cykeln blir ett populärt alternativt

Alla svenskar är dock inte lika hemmakära. Många vill ut och resa, men på alternativa sätt. Enligt SVT nyheter har cykelbranschen haft motsatsen till en uppförsbacke under sommaren. Företag som Sportson, XXL och Cycleurope berättar att försäljningen har ökat mellan 30 och 60 procent jämfört med året innan. Samtliga av de industriledande företagen har samma teori - fler väljer att cykla som följd av pandemin. Många undviker att resa kollektivt och undviker allmänna lokaler, och cykeln kan då erbjuda ett socialt distanserat alternativ för både transport och motion samtidigt.

Har du en grym idé värd att satsa på?

Företag måste vara innovativa, framför allt i tider som dessa. Med rätt idéer och rätt resurser kan du också trotsa trenden och växa när andra krymper. Vi kan hjälpa dig med resurserna - vi på Mynt erbjuder flexibel finansiering för företag. Hör av dig till oss på 010 198 0300 eller info@mynt.se, så diskuterar vi vilken lösning som passar dig.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, marknadsföra oss bättre och förenkla vår tjänst. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder i våra Integritetspolicy.