15 oktober 2020

Ekonomin läker från Corona

Få företag gjorde goda resultat under våren 2020, och Sveriges ekonomi har känt av rubbningen. En ny prognos från statliga Konjukturinstitutet visar dock att framtiden kan se ljusare ut än förmodat.

Under det våren föll Sveriges tillväxt med 8,3 procent som följd av pandemins oroligheter. Det rapporterade det statliga Konjunkturinstitutet till SVT nyheter.

Det finns dock ljus på horisonten.

“Vi ser nu tydliga tecken på att vi får en kraftig rekyl uppåt under det tredje kvartalet”, säger Ylva Hedén Westerdahl, prognoschef vid Konjukturinstitutet.

Långvarig lågkonjunktur kan vänta

Trots den ljusnande framtidsutsikten för industrin väntas inte särskilt många nyanställningar. Prognoschefen påpekar att Sverige riskerar att befinna sig i en lågkonjuktur fram tills 2023.

Arbetslösheten stiger fortfarande, och det väntar den fortsätta göra kommande året. I år väntas andelen arbetslösa att landa på 8,3 procent.

Anledningen att arbetsmarknaden inte väntas se samma uppsving som resten av ekonomin baserar Hedén Westerahl på de permitteringar som sågs under våren.

Företagen behöver återhämta sig ekonomiskt innan de kan anställa någon alls, och när de väl anställer väntas de återanställa hellre än nyanställa.

Pandemin och industrin

Prognoschefen ser att vändningen beror på två saker: en ökad efterfrågan på svensk export och de stödåtgärder som regeringen tagit till.

Osäkerheten som följde i pandemins fotspår innebar att världshandeln saktade in. Under våren rapporterade NyTeknik om hur stora svenska bolag som Volvo, SKF och SSAB såg tydlig påverkan på sina resultat under Q2.

Många av dessa företag har dock publicerat ljusa prognoser för Q3, i linje med rapporten från Konjukturinstitutet.

Vad bör företag göra i lågkonjuktur?

Få företagare har nog kommit undan att höra att den kommande tiden kommer att vara påfrestande. Men vad kan man egentligen göra?

Här är våra bästa tips på vad den med företag ska göra i en lågkonjuktur.

Sprid riskerna över marknader Något som alla företag borde göra oavsett om affärerna blomstrar eller går trögt är att hitta fler marknader. Genom att ha take-away, en restaurang och försäljning av signatursåsen på burk kan företaget sälja till betydligt fler kunder, än om de enbart hade haft en av dem.

Ligg ett steg före konkurrenterna I en situation som denna är det extra viktigt att hålla koll på konkurrensen. Det kan funka både som inspiration och som sporre.

Se till att alltid hålla koll på vad motståndaren gör både bra och dåligt. Kanske finns möjligheten att vinna över ett par stamkunder om du gör något bättre.

Håll huvudet kallt Att hålla huvudet kallt är lättare sagt än gjort, det är vi väl medvetna om. Att hålla lugnet och tänka långsiktigt är dock en av de viktigaste saker en företagare kan göra.

Ta inga drastiska och dramatiska beslut, utan ha is i magen innan viktiga val görs.

Behöver ditt företag en hjälpande hand?

Vi på Mynt älskar företagande och allt vad det innebär - även när saker krånglar.

Har du just nu behov av en extra ekonomisk push? Vi hjälper dig mer än gärna. Ring oss på 010 198 0300 eller mejla oss på info@mynt.se, så löser vi det tillsammans.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, marknadsföra oss bättre och förenkla vår tjänst. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder i våra Integritetspolicy.