Hur funkar bokföringssystem?

Det finns många system att välja på när det kommer till bokföring, och för ett otränat öga verkar allt likadant. För att maximera effektiviteten gäller det dock att hitta det som passar ditt företag.

Att hitta rätt bokföringsprogram kan kännas både förvirrande och svårt. Men det kan vara avgörande för produktiviteten.

Olika företag erbjuder olika tjänster, priser och nivåer av automatisering. Vad som passar just dig och ditt företag kan vi omöjligt bestämma, men i den här artikeln hoppas vi kunna hjälpa dig att göra valet.

Vad alla bokföringssystem har

När företaget letar rätt bokföringssystem finns det några aspekter att ha i åtanke. Följande tre aspekter bör alla bokföringsprogram erbjuda.

Bokföring

Den här rubriken låter självklar, men vad innebär egentligen bokföring? Vi syftar på sammanställningen av kredit och debet.

Den viktigaste aspekten av ett bokföringssystem är att hålla koll på de intäkter och utgifter som företaget har. Hur automatiserat det är samt hur många extra finesser som tillkommer beror på företaget och prisnivån.

Fakturering

Då inkomster och utgifter oftast kommer från fakturor behöver systemet kunna bokföra dem. Alla bokföringssystem erbjuder minst den här tjänsten manuellt.

Hur lätt det är beror däremot på systemet, och ofta på hur mycket du är beredd att betala. I en del system går det att skicka fakturor direkt via bokföringssystemet. Det gör att du som företagare slipper fylla i alla uppgifter flera gånger.

Bokslut

Alla företag är skyldiga att göra ett bokslut varje år. Vilken form det sker i beror på företaget. Antingen görs ett årsbokslut där alla information sammanställs internt, eller så görs en årsredovisning som senare offentliggörs.

Alla bokföringssystem behöver därför ha stöd för någon form av bokslut. I vissa system görs bokslutet automatiskt, medan det i andra fall görs manuellt.

Extra tillägg som underlättar

Även om de flesta programmen har liknande grundfunktioner finns det vissa hjälpsamma tillägg som skiljer dem åt.

Koppling till bank

När bokföring sköts manuellt behöver alla intäkter och utgifter fyllas i dubbelt. En gång för vart pengarn kommer ifrån och en gång för vart pengarna ska.

Vissa bokföringsprogram låter dock användaren koppla sin bank direkt till bokföringen. På så sätt går det att hoppa över alla tradiga småsteg däremellan, och tiden går att spendera på något bättre.

Ett sätt som vi på Mynt gör detta, till exempel, är att integrera våra finansiella tjänster med bokföringssystem som Fortnox, Visma och Bokio. Tack vare det samarbetet blir din företagsekonomi så enkelt som möjligt.

Läs gärna mer om Mynts finansiering för att se om det är rätt för dig och ditt företag.

Lager(hantering)

För företag som säljer varor kan lagerhantering vara nära ovärderligt. Att föra register i ett bortglömt kalkylark blir lätt fel, och inventeringen blir då en mardröm.

Genom att ha inventarier på samma stället som ekonomin blir det mycket lättare att hålla koll på vad som finns och vad som behövs. Det blir dessutom lättare att värdera lagret och inkludera det i bokföringen när de redan innan finns på samma ställe.

Utlägg och företagskort

En av de aspekter av bokföring som tenderar att orsaka mest frustration är utlägg. På något vänster är det alltid kvitton som försvinner eller oenigheter om vad som redan betalts.

Hos vissa tjänster går det att koppla ihop företagskort med bokföringssystemet. Mynts företagskort är ett av dem. Det innebär att allt krångel kring utlägg går att undvika.

Det är enkelt att koppla ihop allt, och när det är gjort bokförs utläggen automatiskt. Efter det blir det inget mer krångel med borttappade kvitton.

Funkar bokföringsprogram för både Mac och PC?

De flesta bokföringsprogram används via internet. Det spelar därför ingen roll vilket operativsystem datorn har.

Skulle bokföringen av någon anledning göras manuellt i ett kalkylark kan detta dock spela roll. Apples kalkylprogram Numbers och Microsofts Excel är båda väldigt bra alternativ, men översättningen dem emellan kan ibland vara knepig.

Om det är en möjlighet kan det därför vara bättre att använda samma operativsystem för alla inblandade, alternativt använda något webbaserat såsom Google Sheets.

Bokföra utan företag

För den som frilansar låter “företag” ofta långt borta. Beroende på hur ofta uppdragen sker och hur ofta en faktura behöver skickas kan det vara värt att starta egen firma, eller inte.

Startas egen firma används bokföringsprogrammen ovan som vanligt.

Om du frilansar men inte vill ha en enskild firma är det lättaste att använda en tjänst såsom Cool Company eller Frilansfinans. Dessa företag låter dig ta betalt utan att krångla med preliminärskatt och bokslut mot en viss procent av vinsten på fakturan.

Företagsekonomi, fast enklare

Det är lätt att bli frustrerad över ekonomi. Vissa företagare ger sig in i yrket för att de har en fantastisk idé, snarare än för att det brinner för bokföring.

Här kommer vi på Mynt in. Vi älskar att hjälpa passionerade småföretagare med finansieringen, så att ni kan fokusera på det ni är bäst på. Ring oss på 010 198 0300 eller mejla på info@mynt.se så diskuterar vi hur Mynt kan hjälpa ditt företag att nå dess fulla potential.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, marknadsföra oss bättre och förenkla vår tjänst. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder i vår
integritetspolicy.