17 december 2020

Julhandeln online slår rekord

Svenskarna undviker butikerna, men det stoppar inte julhandeln. I år har den digitala shoppingen slagit många rekord, och julen är inget undantag.

Allt fler svenskar julhandlar online, det rapporterar SVT nyheter. Presenter, dekorationer och mat inhandlas digitalt i betydligt större mängd än vanligt.

Svenskarna väntas spendera 10,6 miljarder kronor digitalt, vilket innebär en ökning på 26 procent jämfört med förra året.

E-handel mer coronasäkert

Trenden är knappast överraskande med tanke på hur konsumenter handlat på nätet tidigare under året. Många kunder halt valt näthandeln över fysiska butiker sedan pandemin började.

Det är även något som uppmuntras av smittskyddsläkare. Julhandeln innebär många människor på liten yta, vilket är något som alla bekant uppmuntras att undvika i år.

En del av näthandeln kräver dock fortfarande försiktighet. Avdelningar för postutlämning blir lätt trånga, framför allt under rusningstid. Det är därför viktigt att hålla avstånd även där.

“Det är samma restriktioner som gäller i resten av samhället, och det är vi väldigt noga med att påpeka”, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord, till SVT nyheter.

Postnords anställer extra julhänder

Postnord har tagit in förstärkning i samband med julhandeln. 3000 säsongsarbetare har anställts för att hinna med det ökade trycket.

Trots den stora ökningen i paket under den nuvarande månaden ser Hesslin inga risker för sena julklappsleveranser.

“Jag känner mig inte så orolig för det… vi har god kontroll över våra nätverk” säger han i intervjun med SVT.

Skapa digital julkänsla

Omställningen kan självklart kännas tråkigt för företag som normalt sett slår på stort runt jul. Det finns dock sätt att formulera om högtidsglädjen till digitala kanaler. Här är några tips.

  • Anordna en giveaway. Julen är en perfekt anledning att visa tacksamhet för lojala kunder. En giveaway ger även en bra möjlighet att sprida sitt varumärke, genom att be kunder dela tävlingen för att delta.
  • Använd temporär juldesign. Oavsett om det rör sig om en hemsida eller sociala medier finns det många sätt att lyfta julkänslan visuellt. Pynta hemsidans startsida med en julkampanj, sätt en tomteluva på företagets maskot eller använd julig copy på Instagram-inläggen. Det behöver inte vara stort för att vara effektivt.
  • Kommunicera värderingar. Julen tar fram de mer givmilda sidorna hos de flesta. Det är därför ett perfekt tillfälle att berätta för kunder och följare om de värderingar företaget har och vilka välgörenhetsorganisationer som stöds. Kanske går det till och med att hålla i en kampanj för att samla in pengar för något viktigt.

Finansiering inför det nya året

Har du stora planer för 2021, men saknar ekonomin att genomföra dem? Då kan vi hjälpa dig.

Mynt erbjuder flexibel finansiering för mindre företag. Våra företagslån, checkkrediter och företagskort kommer med schyssta villkor och utan dolda avgifter.

Ring oss på 010 198 0300 eller mejla oss på info@mynt.se för att få personlig rådgivning.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, marknadsföra oss bättre och förenkla vår tjänst. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder i våra Integritetspolicy.