11 november 2020

Så handlar kunder på nätet

Företag och kunder har hunnit vänja sig vid social distans, hemmakontor och handspritande. Spelplanen för näthandel har förändrats - men hur? Vi kikar närmare på fyra tydliga trender.

Det den fysiska handeln har förlorat har näthandeln vunnit. Det konstaterar en artikel skriven av PwC, en av Sveriges ledande affärsrådgivare. De listade nyligen fyra trender de lagt märke till kring svenskarnas shoppingbeteende.

Få återgår till fysisk shopping

Under pandemin har rekommendationer om social distansering lett till näthandeln växt. Redan etablerade målgrupper har växt och nya målgrupper såsom seniorer har tillkommit, vilket är något vi på Mynt kunde konstatera i en artikel redan i våras.

Men hur kommer vanorna se ut efter pandemins slut? Enligt PwC är förändringen här för att stanna. De uppger att 27 procent av konsumenter som idag handlar online kommer fortsätta med det, även efter att restriktionerna försvinner.

Låg efterfrågan på fysisk butik

När konsumenter har tvingats göra övergången till digital handel visar det sig att den fysiska butiksupplevelsen inte saknas så mycket. Enligt PwC är det enbart dagligvaruhandeln som en majoritet kunderna föredrar att gå till personligen.

Resultatet visar dock att intresset för en fysisk butik varierar stort mellan olika kategorier. För skönhetsartiklar finns fortfarande ett intresse att klämma och känna på produkter i verkligheten. För barnartiklar och leksaker är det enbart 13 procent som föredrar en butik över e-handel.

Konsumenter mer sparsamma

Permitteringar och uppsägningar har inneburit att många hushåll har mindre pengar i plånboken nu än de hade vid årets början. Det är därför förståeligt att många håller hårt i sina pengar.

Detta går bland annat att se i prognoserna för årets Black Friday, den amerikanska shopping-högtiden som uppmärksammats i Sverige de senaste åren. Enligt representanter från Klarna och Prisjakt väntas en tillväxt på knappa 2 procent för årets Black Friday. Tidigare år har den ökat med 10 procent varje år.

Kunder nyfikna på digitalt

Den sista uppmärksammade trenden som PwC skriver om är hur allt fler konsumenter vänder sig till digitala lösningar. Många tjänster såsom Kry och SATS har sett dubbleringar av sina användarantal sedan pandemins början.

Bekvämligheten som många virtuella tjänster erbjuder är svårslagen. Det är därför viktigt att ha den här nya dimensionen i åtanke när företaget utvecklas.

Att bygga förtroende som näthandel

Oavsett trender är ett av grundkraven för att kunder ska genomföra köp att det finns tillit för webbshoppen. Det här är de tre viktigaste aspekterna för att inge förtroende med besökaren.

Använd trygghetsmärkningar Att verifieras av trovärdiga institut är ett riktigt bra sätt att visa sig som en seriös aktör. Den vanligaste är “certifierad näthandel”.

Se dock upp för oseriösa märkningar, det finns många ikoner som inte säger någonting och därför snarare kan sänka trovärdigheten. Satsa på få med hög kvalitet, hellre än många som inte säger något.

Erbjud flera betalsätt Det har blivit standard i Sverige att erbjuda flera olika betalmöjligheter i den digitala kassan. De allra flesta företag erbjuder idag kortbetalning, någon form av faktura och betalning via bank-ID såsom Swish eller internetbank.

Att erbjuda den typen av flexibilitet låter kunden avgöra hur mycket personlig information hen är bekväm med att dela med sig av.

Mobilanpassad hemsida Allt fler köp genomförs via mobiltelefoner, och den som inte har en mobilvänlig sida har mycket att förlora. Hemsidan behöver inte vara tekniskt avancerad, men se till att all text går att läsa, att alla knappar går att använda och att menyn går att navigera.

Satsa på innovation Vill du diskutera hur du kan utveckla din affärsidé med oss? Vi har hjälpt till att finansiera små som stora företag i din situation.

Tveka inte att kontakta oss på 010 198 0300 eller på info@mynt.se så snackar vi om dina möjligheter.

26 november 2020

Begränsad alkoholförsäljning kan slå hårt

Nya riktlinjer hindrar restauranger och barer från att sälja alkohol efter klockan 22:00. För många i branschen står alkoholförsäljningen för knappt hälften av intäkterna.

19 november 2020

6 sätt att digitalisera företaget

Den nuvarande situationen med social distans och hemmakontor har öppnat mångas ögon för behovet av digitalisering. I det här blogginlägget går vi igenom några av sätten som ditt företag kan utvecklas i rätt riktning för framtiden.

5 november 2020

Hur funkar factoring?

Kärt barn har många namn, och factoring är inget undantag. Fakturafinansiering, factoring, fakturabelåning, fakturaköp är alla namn på liknande saker. Med det finns vissa skillnader som kan vara bra att veta. Men hur funkar det egentligen?

29 oktober 2020

Nystartade företag trotsar trenden

I pandemins fotspår syns mest tragedier och konkurser, men det finns delar av arbetsmarknaden som trotsar trenden. Oväntat många nya företag har fötts under karantän.

22 oktober 2020

3 fördelar med företagskort

Alla har vi hört om dem, men vad innebär egentligen ett företagskort för ditt företag? Vi har listat tre fördelar för den som väljer att använda företagskort.

15 oktober 2020

Ekonomin läker från Corona

Få företag gjorde goda resultat under våren 2020, och Sveriges ekonomi har känt av rubbningen. En ny prognos från statliga Konjukturinstitutet visar dock att framtiden kan se ljusare ut än förmodat.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, marknadsföra oss bättre och förenkla vår tjänst. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder i våra Integritetspolicy.