Vanliga frågor

Generellt om Mynt

Mynt skapades för att hjälpa företagare att förenkla sin administration och finns i gränslandet av finans, tech och bokföring. Vi använder de senaste teknologierna och säkerhetssystem för att på ett enkelt och smidigt sätt kunna erbjuda våra tjänster till bästa möjliga villkor. Vi strävar efter att automatisera allt vi kan för att öka smidigheten och minimera krångel för företagare!

Mynts ambition är alltid att skapa värde för sina kunder. Vi lägger stort fokus på att göra användarupplevelsen så smidig som möjligt och vår ambition är alltid att kundvärdet ska vara långt större än kostnaden. Vi strävar efter att automatisera manuella steg och för att göra företagares vardag enklare. Vi tycker att administrativa saker är trist, och vi bygger tjänster för låta företagare vara i förarsätet. Vi förenklar administration så att våra kunder kan spendera mer tid på sin verksamhet.

Mynt kontaktas bäst per mail på hej@mynt.se eller per telefon 010-198 0300. Hör gärna av dig till oss - vi älskar att prata om hur vi kan hjälpa företag växa!

Företagskort & App

Anmäl dig på mynt.se för att komma igång. Vill du kan du boka en kort demo där en specialist berättar som vår plattform. När du har fått tillgång till tjänsten är det bara att logga in och sätta upp ditt team och beställa kort. Korten levereras till ditt företags registrerade adress inom några dagar. När ni har fått korten, laddar användaren ner Mynt appen och kopplar enkelt ihop kortet med appen genom att skanna QR koden på baksidan.

Vår plattform är integrerad till flesta bokföringssystem på marknaden. Det gör att vi kan anpassa oss till ditt företags nuvarande situation och bokföringssystem. När du gör ett köp med Myntkortet får du direkt en pushnotis i appen. Du trycker på pushnotisen och fotar kvittot i appen. Allt sparas i appen och när det är dags att bokföra kan du enkelt exportera allt till ditt bokföringssystem via våra smarta integrationer. Om ditt bokföringssystem stöder realtids koppling (tex med Fortnox och Visma) kan du få in utlägget hela vägen in till din bokföring direkt.

Myntkortet är ett Visa kort som fungerar i butik eller online. Du kan ställa in själv vilken typ av köp som tillåts. Till exempel kanske du vill blockera att kortet används utomlands, online eller i bankomat.

Anmäl ett borttappat eller stulet kort direkt i appen under "Card" fliken eller när du loggar in online. Vill du skickar vi ut ett nytt kort mot en ersättning.

Hör av dig till oss så fixar vi ett nytt. Mail support@mynt.se eller ring oss på tel 010-198 0300.

När du har kopplat ihop ett kort hittar du din PIN kod under "Card" fliken.

Ja det är säkert att handla online. Mynt använder sig av 3D secure för att bekräfta din identitet när du handlar. Se detta dokument som beskriver 3D secure mer ingående.

Företagslån & Fakturabelåning

Vår tjänst är väldigt enkel. Du registrerar dig en gång genom att svara på några frågor om ditt företag. Därefter presenteras du med en tillgänglig kredit som du kan göra uttag från när du vill. Du gör uttag antingen som ett företagslån eller som fakturabelåning. Om du primärt tar betalt av dina kunder via kort eller banköverföring rekommenderar vi företagslån. Om du tar betalt via faktura kan du även se på vår tjänst för fakturabelåning. Du ser alltid villkoren tydligt innan varje uttag.

Inne i vår tjänst trycker du knappen "Uttag företagslån" och anger du hur mycket du vill ta ut och hur länge. Du presenteras med villkoren och signerar när du känner dig redo, sen är det klart! Vi slutgranskar ärendet och pengarna finns på kontot inom en bankdag.

Inne i vår tjänst trycker du knappen "Uttag fakturalån". Du kan då ladda upp fakturor manuellt eller koppla ditt bokföringssystem som gör att dina fakturor visas inne i vår tjänst automatiskt. Du markerar de godkända fakturor du vill belåna och presenteras därefter med villkoren. Du signerar när du känner dig redo och sen är det klart! Vi slutgranskar ärendet och pengarna finns på kontot inom en bankdag.

Prissättning är individuell baserat på ditt företags förutsättningar. Vi tar endast ut en fast och tydlig avgift för varje påbörjad månad du har ett lån. Vi tar inga andra avgifter så som uppläggningsavgift eller årsavgift. Den fasta avgiften beräknas individuellt för ditt företag baserat på kreditvärdigheten. Kom ihåg, det kostar ingenting att ha en tillgänglig kredit. Det är först när du gör uttag som du betalar för just det uttaget. Testa ditt låneutrymme idag på 3 minuter och se vad vi kan erbjuda!

För företagslån väljer du själv inom den maxlängd vi kan erbjuda ditt företag. För fakturabelåning väljer du mellan 3 eller 6 månader. Kom ihåg att du alltid kan återbetala ett lån i förväg och betalar då endast för den tid du har haft lånet (påbörjade månader).

Registrering tar bara några minuter. Du besvarar några frågor om ditt företag och uppdaterar din bankdata. För att göra det enklare för dig som vill belåna fakturor uppmanar vi dig att koppla på ditt affärssystem för att automatiskt kunna läsa in och belåna fakturor.

Alla företag, stora som små, kan ta lån hos oss. Aktiebolag (AB), Enskilda företag (EF), Handelsbolag (HB) och kommanditbolag (KB) är alla välkommna att använda vår tjänst. Dock behöver företaget ha funnits i minst 6 månader, ha banktransaktioner för minst 3 månader, vara registrerat för F-skatt och ha en omsättning på minst 500 tkr på årsbasis. Uppfyller du inte dessa uppmuntrar vi dig att ansöka ändå så ska vi se vad vi kan erbjuda.

Återbetalning sker automatiskt via autogiro som du godkänner när du signerar kreditavtal med oss. Autogiro dras veckovis eller månadsvis enligt den plan som anges i villkoren vid uttag.

Du kan när som helst återbetala i förtid. Du betalar du bara för de månader du har haft lånet. Det kan i vissa fall finnas en bindningstid på lånet och du får då tydligt veta det innan du tar lånet.

Vi använder oss av Creditsafe för att hämta in kreditupplysningar. Det gör att varken din eller ditt företags kreditvärdighet påverkas när vi hämtar information, som det kan göra med andra kreditupplysningsföretag. Vi kan komma att ta en kreditupplysning på borgenspersoner om personlig borgen är aktuellt. Du kommer då få ett brev som talar om detta.

Vi kräver inga särskilda säkerheter från ditt företag. Däremot begär vi från fall till fall personlig borgen. Belånar du fakturor ställer du fakturorna som säkerhet genom pantsättning. Däremot håller vi oss alltid utanför er relation med era kunder.

Ifall du använder tjänsten för fakturabelåning kan du belåna dina utställda fakturor. Antingen kopplar du ditt affärssystem och väljer bland fakturorna som visas, eller så laddar du upp PDF fakturor manuellt via vår tjänst. Det går endast att belåna fakturor som redan är skickade och har en återstående löptid på mer än 7 dagar. Varje faktura bedöms individuellt och får ett belåningsbart värde som framgår i tjänsten. Kom ihåg att du är själv ansvarig för att se till att fakturorna betalas av dina kunder.

Genom att koppla ditt affärssystem kan vi göra fakturafinansiering väldigt smidigt för de som tar betalt via faktura. Vi analyserar även ditt affärssystem för att få den mest rättvisande bilden av ditt företag och kan då erbjuda bästa möjliga villkor. Det kan därför vara bra att koppla ditt affärssystem även om företaget inte tar betalt via faktura.

Genom att uppdatera din bankdata kan vi säkerställa att du är du. Vi får även tillgång till företagets kontohistorik som gör att vi får den mest rättvisande bilden av ditt företag och kan då erbjuda bästa möjliga villkor.

Du hittar underlag för bokföring under "Nuvarande lån" fliken när du är inloggad i vår tjänst.

Vår tjänst är väldigt enkel. Du registrerar dig en gång genom att svara på några frågor om ditt företag. Därefter presenteras du med en tillgänglig kredit som du kan göra uttag från när du än vill. Du gör uttag antingen som fakturabelåning eller som ett företagslån eller som. Om du primärt tar betalt via faktura rekommenderar vi finansiering via fakturabelåning. Du ser alltid villkoren tydligt innan varje uttag.

Kom igång med Mynt
Boka demo eller bli kontaktad av våra experter.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, marknadsföra oss bättre och förenkla vår tjänst. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder i våra Integritetspolicy.